Springe direkt zu Inhalt

Publikationen und Projekte der AG Kubsch

Publikationen

2024

Jeffrey Nordine, Marcus Kubsch, David Fortus, Joseph Krajcik, Knut Neumann (2024). Middle school students' use of the energy concept to engage in new learning: What ideas matter? In Journal of Research in Science Teaching, 1–32. https://doi.org/10.1002/tea.21950


Onur Karademir, Daniele Di Mitri, Jan Schneider, Ioana Jivet, Jörn Allmang, Sebastian Gombert, Marcus Kubsch, Knut Neumann, Hendrik Drachsler (2024). I don't have time! But keep me in the loop: Co-designing requirements for a learning analytics cockpit with teachers. In Journal of Computer Assisted Learning,1–19. https://doi.org/10.1111/jcal.12997


Fiedler, K., Kubsch, M., Neumann, K. & Nordine, J. (2024). Der potentiellen Energie ein Zuhause geben.
In Hopf, M. & Becker, M. (Hrsg.), Energie. (pp. 10-15).
Verein zur Förderung des physikalischen und chemischen Unterrichts.

Kubsch, M. & Nordine, J. (2024). Auf das System kommt es an.
In Hopf, M. & Becker, M. (Hrsg.), Energie. (pp.16-20).
Verein zur Förderung des physikalischen und chemischen Unterrichts.

Tschisgale, P., Steegh, A., Petersen, S., Kubsch, M., Wulff, P. & Neuman, K. (2024). Are science competitions meeting their intentions? a case study on affective and cognitive predictors of success in the Physics Olympiad.
Discip Interdscip Sci Educ Res. https://doi.org/10.1186/s43031-024-00102-y

Kubsch, M. (2024). What affects the continued learning about energy? Evidence from a 4-year longitudinal study.
Journal of Research in Science Teaching
, pp. 1–23. https://doi.org/10.1002/tea.21931

Tschisgale, P., Steegh, A., Kubsch, M., Petersen, S. & Neumann, K. (2024). Towards a more individualised support of science competition participants – identification and examination of participant profiles based on cognitive and affective characteristics.
International Journal of Science Education. https://doi.org/10.1080/09500693.2023.2300147

Graulich, N., Arnold, J., Sorge, S. & Kubsch, M. (2024). Lehrkräftebildung von morgen - Beiträge der Naturwissenschaftsdidaktiken zur Förderung überfachlicher Kompetenzen.
Waxmann Verlag GmbH. https://doi.org/10.31244/9783830997962

Nauermann, L., Sorge, S., Garrecht, C., Bernholt, S., Kubsch, M. & Steegh, A. (2024). Gemeinsam globale Herausforderungen angehen - Ein Seminarkonzept zur Erstellung digitaler Unterrichtsmaterialien in den Naturwissenschaften.
In Graulich, N., Arnold, J., Sorge, S. & Kubsch, M. (Hrsg.). Lehrkräftebildung von morgen - Beiträge der Naturwissenschaftsdidaktiken zur Förderung überfachlicher Kompetenzen. (pp. 159-169). Waxmann Verlag GmbH. https://doi.org/10.31244/9783830997962.17

Kubsch, M. & Neumann, I. (2024). Science Denial im naturwissenschaftlichen Unterricht begegnen.
In Graulich, N., Arnold, J., Sorge, S. & Kubsch, M. (Hrsg.). Lehrkräftebildung von morgen - Beiträge der Naturwissenschaftsdidaktiken zur Förderung überfachlicher Kompetenzen. (pp. 255-260). Waxmann Verlag GmbH. https://doi.org/10.31244/9783830997962.27

2023

Kubsch, M., Strauß, S., & Bernholt, S. (2023). Integrating perspectives to promote knowledge integration: How knowledge integration, learning progressions and instructional science can complement each other.
In Blikstein, P., Van Aalst, J., Kizito, R., & Brennan, K. (Hrsg.), Proceedings of the 17th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2023 (pp. 1897-1898). International Society of the Learning Sciences. https://doi.org/10.22318/icls2023.643889

Kubsch, M., Sorge, S. & Wulff P. (2023). Emotionen beim Reflektieren in der Lehrkräftebildung.
In Mientus, L., Klempin, C. & Nowak, A. (Hrsg.), Reflexion in der Lehrkräftebildung. Empirisch – Phasenübergreifend – Interdisziplinär (4th ed., pp. 261-269). Universitätsverlag Potsdam. https://doi.org/10.25932/publishup-59171

Taylor, J. A., Bowen, G. M., Kubsch, M., Summers, R., Sezen-Barrie, A., Patrick, P., Lachapelle, C., Warfa, A. & Guzey, S. S. (2023). Crossing boundaries between research and practitioner communities: The role of research use and cross-community journal authorship.
Journal of Research in Science Teaching, pp. 1–28. https://doi.org/10.1002/tea.21914

Krist, C. & Kubsch, M. (2023). Bias, bias everywhere: A response to Li et al. and Zhai and Nehm.
Journal of Research in Science Teaching, 60(10), pp. 2395–2399. https://doi.org/10.1002/tea.21913

Tschisgale, P., Wulff, P. & Kubsch, M. (2023). Integrating artificial intelligence-based methods into qualitative research in PER – A case for computational grounded theory.
Physical Review: Physics Education Research, 19, 020123. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.19.020123

Fiedler, K., Kubsch, M., Neumann, K. & Nordine, J. (2023). Fields in middle school energy instruction to support continued learning of energy.
Physical Review: Physics Education Research, 19, 010122. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.19.010122

Kubsch, M., Neumann, K., Rochnia, M. & Gräsel, C. (2023). 50 Jahre Unterrichtswissenschaften – Themen der empirischen Lehr-Lern-Forschung im Wandel.
Unterrichtswissenschaft,
51, pp. 15–37. https://doi.org/10.1007/s42010-023-00164-3

Grimm, A., Steegh, A., Colakogul, J., Kubsch, M. & Neumann, K. (2023). Positioning Responsible Learning Analytics in the Context of STEM Identities of Under-Served Students.
Frontiers in Education, 7, 1082748. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.1082748

Grimm, A., Kubsch, M., Steegh, A. & Neumann, K. (2023). Learning Analytics in Physics Education: Ethical, Equity-Focused Decision-Making Lacks Guidance!
Journal of Learning Analytics, 10(1), pp. 71-84. https://doi.org/10.18608/jla.2023.7793

Gombert, S., Di Mitri, D., Karademir, O., Kubsch, M., Kolbe, H., Tautz, S., Grimm, A., Bohm, I., Neumann, K. & Drachsler, H. (2023). Coding energy knowledge in constructed responses with explainable NLP models.
Journal of Computer Assisted Learning, 39(3), pp. 767–786. https://doi.org/10.1111/jcal.12767

2022

Kubsch, M., Czinczel, B., Lossjew, J., Wyrwich, T., Bednorz, D., Bernholt, S., Fiedler, D., Strauß, S., Cress, U., Drachsler, H., Neumann, K. & Rummel, R. (2022). Towards Learning Progression Analytics – Developing Learning Environments for the Automated Analysis of Learning using Evidence Centered Design.
Frontiers in Education
, 7:981910. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.981910

Kubsch, M., Rosenberg, J. M. & Krist, C. (2022). Distributing epistemic functions and tasks—A framework for augmenting human analytic power with machine learning in science education research.
Journal of Research in Science Teaching, 60(2), pp. 423–447. https://doi.org/10.1002/tea.21803

Kubsch, M., Fortus, D., Neumann, K., Nordine, J. & Krajcik, J. (2022). The interplay of students’ motivational profiles and science learning.
Journal of Research in Science Teaching, 60(1), pp. 3–25. https://doi.org/10.1002/tea.21789

Rosenberg, J., Kubsch, M., Dogucu, M. & Wagenmakers, E. (2022). A Bayesian perspective on uncertainty and probability in science education.
Science & Education, 31, https://doi.org/10.1007/s11191-022-00341-3

Kubsch, M., Wulff, P. & Buschhüter, D. (2022). Schwerpunkttagung Maschinelles Lernen und computerbasierte Textanalysen: Potentiale und Herausforderungen für die Naturwissenschaftsdidaktik.
In Habig, S. & van Vorst, H. (Hrsg.). Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen (48.: 2021 : Online). GDCP Tagungsband 2022. https://doi.org/10.25656/01:25241

Kubsch, M. & Weßnigk, S. (2022). Die Wärmebildkamera im Kontext Mechanik gewinnbringend einsetzen.
MNU
.

Fiedler, K., Kubsch, M., Neumann, K. & Nordine, J. (2022). Der potentiellen Energie ein Zuhause geben – Felder als didaktisches Hilfsmittel im Anfangsunterricht zum Energiekonzept.
Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 28(1), 6. https://doi.org/10.1007/s40573-022-00143-8

Kubsch, M. & Hamerski, P. C. (2022). Dynamic Energy Transfer Models.
The Physics Teacher, 60(7), pp. 583–585. https://doi.org/10.1119/5.0037727

Kubsch, M., Caballero, D. & Uribe, P. (2022). Once More with Feeling: Emotions in Multimodal Learning Analytics.
In M. Giannakos, D. Spikol, D. Di Mitri, K. Sharma, X. Ochoa, & R. Hammad (Hrsg.). The Multimodal Learning Analytics Handbook. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08076-0_11

2021

Kubsch, M., Sorge, S., Arnold, J. & Graulich, N. (2021). Lehrkräftebildung neu gedacht – Ein Praxishandbuch für die Lehre in den Naturwissenschaften und deren Didaktiken.
Waxmann Verlag GmbH
. https://doi.org/10.31244/9783830993490

Kubsch, M., Rosenberg, J. M. & Krist, C. (2021). Beyond Supervision: Human / Machine Distributed Learning in Learning Sciences Research.
In de Vries, E., Hod, Y., & Ahn, J. (Hrsg.). Proceedings of the 15th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2021. (pp. 897-898). International Society of the Learning Sciences. https://doi.org/10.22318/icls2021.897

Rosenberg, J. M. & Kubsch, M. (2021). Considering K-12 Learners’ Use of Bayesian Methods.
In de Vries, E., Hod, Y., & Ahn, J. (Hrsg.). Proceedings of the 15th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2021. (pp. 947-948). International Society of the Learning Sciences. https://doi.org/10.22318/icls2021.947

Sorge, S., Kubsch, M., Breuer, J., Syskowski, S. & Wöhlke, C. (2021). Lehrkräftebildung neu gedacht – Ergebnisse des GDCP Hackathon 2020.
In S. Habig (Hrsg.). Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch?. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Online Jahrestagung 2020. (41st ed., pp. 45-47).

Kubsch, M., Opitz, S., Nordine, J., Neumann, K., Fortus, D. & Krajcik, J. (2021). Exploring a pathway towards energy conservation through emphasizing the connections between energy, systems, and fields.
Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research, 3(1). https://doi.org/10.1186/s43031-020-00030-7

Kubsch, M., Stamer, I., Steiner, M., Neumann, K. & Parchmann, I. (2021). Beyond p-values: Using Bayesian Data Analysis in Science Education Research.
Practical Assessment, Research and Evaluation. https://doi.org/10.7275/vzpw-ng13

Kubsch, M. & Sorge, S. (2021). Unterstützungsmöglichkeiten beim Erklären und Argumentieren im Physikunterricht.
MNU.

Fischer, J., Steinmann, T., Kubsch, M., Laumann, D., Weßnigk, S., Neumann, K. & Kerres, M. (2021). Die Rettung der Phänomene! - Phänomenbasiertes Lernen initiieren und strukturieren durch Leitfragen.
MNU.

2020

Bowen, M., Taylor, J., Patrick, P., Summers, R., Kubsch, M., Warfa, A., Sezen-Barrie, A., Guzey, S. & Lachapelle, C. (2020). Understanding the Use of Academic Research in Science Education Practitioner Journals.
Journal of the Canadian Association for Curriculum Studies, 18(1), pp. 151–153. https://doi.org/10.25071/1916-4467.40452

Kubsch, M., Nordine, J., Fortus, D., Krajcik, J. & Neumann, K. (2020). Supporting Students in UsingEnergy Ideas to Interpret Phenomena: The Role of an Energy Representation.
International Journal of Science and Mathematics Education, 18(8), pp. 1635–1654. https://doi.org/10.1007/s10763-019-10035-y

Kubsch, M., Touitou, I., Nordine, J., Fortus, D., Neumann, K. & Krajcik, J. (2020). Transferring Knowledge in a Knowledge-in-Use Task—Investigating the Role of Knowledge Organization.
Education Sciences, 10(1), 20. Article. https://doi.org/10.3390/educsci100100201

2019

Stamer, I., Kubsch, M., Thiele, M., Höffler, T., Schwarzer, S. & Parchmann, I. (2019). Scientists, Their Work, and how Others Perceive Them: Self-Perceptions of Scientists and Students’ Stereotypes.
Research in Subject-matter Teaching and Learning (2nd, pp. 85-101). https://doi.org/10.23770/rt1826

Kubsch, M. & Cukurova, M. (2019). Diagnosing Student Competencies about the Concept of Energy in a Digital Learning Environment.
In Lautenbach, C., Fischer, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Toepper, M. & Pant, H. A (Hrsg.), Student Learning Outcomes Assessment in Higher Education - Ideas, Approaches and Concepts for Research, Transfer and Implementation: KoKoHs Working Papers.

Fortus, D., Kubsch, M., Bielik, T., Krajcik, J., Lehavi, Y., Neumann, K., Nordine, J., Opitz, S. & Touitou, I. (2019). Systems,transfer, and fields: Evaluating a new approach to energy instruction.
Journal of Research in Science Teaching, 56(10), pp. 1341–1361. https://doi.org/10.1002/tea.21556

Kubsch, M., Nordine, J., Neumann, K., Fortus, D. & Krajcik, J. (2019). Probing the Relation between Students’ Integrated Knowledge and Knowledge-in-Use about Energy using Network Analysis.
Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15(8). https://doi.org/10.29333/ejmste/104404

Kubsch, M., Nordine, J., Neumann, K., Fortus, D. & Krajcik, J. (2019). Measuring Integrated Knowledge – A Network Analytical Approach.
In Rethinking Learning in the Digital Age. Making the Learning Sciences Count.

2018

Kubsch, M., Nordine, J. & Neumann, K. (2018). Der System-Transfer-Ansatz. Den Energietransfer zwischen Systemen ins Zentrum stellen.
Naturwissenschaften im Unterricht. Physik, 29(164), pp. 24–27.

Kubsch, M., Nordine, J., Neumann, K., Fortus, D. & Krajcik, J. (2018). Lerntrajektorien im Energiekonzept.
In C. Maurer (Ed.), Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht - normative und empirische Dimensionen, 38.

Kubsch, M. & Nordine, J. (2018). Energietransferdiagramme als kognitive Unterstützung in der Mittelstufe.
In C. Maurer (Ed.), Implementation fachdidaktischer Innovation im Spiegel von Forschung und Praxis, 37.

2017

Kubsch, M., Nordine, J. & Hadinek, D. (2017). Using smartphone thermal cameras to engage students’ misconceptions about energy.
The Physics Teacher, 55(8), pp. 504–505. https://doi.org/10.1119/1.5008354

2016

Kubsch, M., Illenseer, T. F. & Duschl, W. J. (2016). Accretion disk dynamics: α-viscosity in self-similar self-gravitating models.
Astronomy & Astrophysics, 588, A22. https://doi.org/10.1051/0004-6361/201527092

2014

Meißner, M., & Haertig, H. (2014). Smartphone astronomy.
The Physics Teacher, 52(7), pp. 440–441. https://doi.org/10.1119/1.4895369

Schlagwörter

  • Publikationen