Teaching

Summer term 2015

 

Seminar

Sichtweisen der Wissenschaftsforschung: Beispiele aus der Physik

Schedule: Fr 10 – 12

Location: 1.1.26 room E1 (Arnimallee 14)

Content Physikalische Wissensproduktion ist auf vielfache Weise in gesellschaftliche Zusammenhänge eingebunden. Damit beschäftigt sich die Wissenschaftsforschung und stellt folgende Fragen: Wer nimmt an Forschung und Lehre teil, und in welcher Position? Wer entscheidet über Ausrichtung und Anwendung physikalischer Forschung? Wie haben sich Grundbegriffe und methodische Leitvorstellungen der Physik historisch herausgebildet? Wie sieht das Bild der Physik in der Öffentlichkeit aus und welche Wirkung hat dies? Der Kurs gibt einen Überblick über die wichtigsten Beiträge zu diesen Themenfeldern.

 

Lecture

Living Physics – Collectives, Sites, Historical Contexts

Schedule: Thur 14 – 16 Uhr, Übung: Do 16 - 17

Location: 1.1.53 room E2 (Arnimallee 14)

Content: A scientific collective can be characterized by its development of a specific thought style, its work place culture and gender performance, beliefs about professional quality and attitudes towards political environment. We will have a closer look at three distinct physics collectives, located at three different sites and embedded in three different historical periods:

(1) the physicists at the Cavendish Laboratory of the University of Cambridge around 1890;

(2) the circle of physicists working at the Kaiser-Wilhelm Institutes in Berlin in the 1920s;

(3) the group of theoretical physicists of Robert J. Oppenheimer working for the Radiation Laboratory of the University of California and their following careers up to the 1950s.

The materials for studying these collectives comprise biographical recollections of the involved men and women, historiographical accounts and socio- structural analyses.

 

Seminar

(Together with Stefanie Russ)

History and Theory of Quantum Mechanics

Schedule: Mo 12 – 14

Location: 1.4.31 room E3 (Arnimallee 14)

Content: The subject of this seminar is the development of quantum theory in its historical context. We will cover three main topics:

1. Early debates around the interpretation of quantum mechanics (Schrödinger-Heisenberg and Bohr-Einstein)

2. From the EPR paradox to Bell's inequality

3. Newer developments

The different time periods will be discussed in alternating sessions from the physical and from the historical point of view. Participants must be able to follow both directions. Therefore, a successful participation in "Theoretical Physics 4 (quantum mechanics)" or "Theoretical Physics 3 for future physics teachers" is precondition.

 


Winter term 2014/2015

 

Seminar

Geschlechterforschung zur Physik und Physikgeschichte

Schedule: Tue 14 – 16

Content: Physik, wie sie im Lehrbuch erscheint, ist sachlich und objektiv, rational und universal. Dennoch sind Wissensproduktion und Wissensvermittlung von Geschlechterungleichheit geprägt. Aber: Welche Ursachen und welche Auswirkungen hat die Tatsache, dass Frauen hier deutlich in der Minderheit sind? Entlang von ausgewählten Studien soll analysiert und diskutiert werden, wie sozial-kulturelle Geschlechterverhältnisse die Forschungspraxis und die Ausbildungsmethoden beeinflussen. Dabei sollen durch den Vergleich historischer und aktueller Fallbeispiele wichtige Veränderungen im Fach herausgearbeitet werden.

 

Lecture

Wartime/Peacetime: Physics in Nazi-Germany, World War II and After

Schedule: Wed 14 – 16 , Übung: Wed 16 - 17

Content: The positions of physicists towards the NS-regime featured the full range of conducts and experiences: refugees, collaborators, resistance, followers, survivors. However, with the discovery of nuclear fission and the subsequent efforts to utilize the enormous released energies the physicists left normalcy and became major players in the further development of World War II. During the first part of the course we will study these historical changes through the biographies of the participants. The war ended with the atomic bombs over the Japanese cities Hiroshima and Nagasaki in August 1945. In the second part of the course we will look at how the professional memory of the recent past was constructed. How did physicists see their responsibility and what were the actions that were taken? Which differences became acute during the Cold War and how were they related to the events in the past?

 

Research Colloquium

Gender & Science Studies

Schedule: Thur 14 – 16

Content: Vorgestellt werden theoretische Ansätze und Begriffe, die geeignet sind, als Brücke zwischen unterschiedlichen wissenschaftlichen Disziplinen zu fungieren. Untersucht wird insbesondere welche analytische Tragweite sie für eine Geschlechterforschung bezogen auf das Fach Physik bereitstellen.