Springe direkt zu Inhalt

Publikationen und Projekte der AG Kubsch

Publikationen

2023

Mientus, L., Klempin, C., Nowak A., Wyss C., von Aufschnaiter C. & Kubsch, M. (2023). Reflexion in der Lehrkräftebildung. Empirisch – Phasenübergreifend – Interdisziplinär.
Universitätsverlag Potsdam.
Taylor, J. A., Bowen, G. M., Kubsch, M., Summers, R., Sezen-Barrie, A., Patrick, P., Lachapelle, C., Warfa, A., & Guzey, S. S. (2023). Crossing boundaries between research and practitioner communities: The role of research use and cross-community journal authorship.
Journal of Research in Science Teaching
, 1–28.
Krist, C., & Kubsch, M. Bias, bias everywhere: A response to Li et al. and Zhai and Nehm. 
Journal of Research in Science Teaching, tea.21913.
Tschisgale, P., Wulff, P., Kubsch, M. Integrating artificial intelligence-based methods into qualitative research in PER – A case for computational grounded theory.
Physical Review: Physics Education Research.
Fiedler, K., Kubsch, M., Neumann, K., Nordine, J. Fields in middle school energy instruction to support continued learning of energy.
Physical Review: Physics Education Research.

Kubsch, M., Neumann, K., Rochnia, M., Gräsel, C. 50 Jahre Unterrichtswissenschaften – Themen der empirischen Lehr-Lern-Forschung im Wandel.
Unterrichtswissenschaft.

Grimm, A., Steegh, A., Colakogul, J., Kubsch, M., Neumann, K. Positioning Responsible Learning Analytics in the Context of STEM Identities of Under-Served Students.
Frontiers in Education.

2022

Grimm, A., Kubsch, M., Steegh, A., Neumann, K. Learning Analytics in Physics Education: Ethical, Equity-Focused Decision-Making lacks Guidance.
Journal of Learning Analytics.

Kubsch, M., Czinczel, B., Lossjew, J., Wyrwich, T., Bednorz, D., Bernholt, S., Fiedler, D., Strauß, S., Cress, U., Drachsler, H., Neumann, K., Rummel, R. Towards Learning Progression Analytics – Developing Learning Environments for the Automated Analysis of Learning using Evidence Centered Design.
Frontiers in Education
.
Kubsch, M., Rosenberg, J., Krist, C. Distributing epistemic functions and tasks—A framework for augmenting human analytic power with machine learning in science education research.
Journal of Research in Science Teaching.
Kubsch, M., Fortus, D., Neumann, K., Nordine, J., Krajcik, J. The interplay of students’ motivational profiles and science learning.
Journal of Research in Science Teaching.
Rosenberg, J., Kubsch, M., Dogucu, M., Wagenmakers, E. A Bayesian perspective on uncertainty and probability in science education.
Science & Education.
Kubsch, M., Wulff, P., Buschhüter, D. Schwerpunkttagung Maschinelles Lernen und computerbasierte Textanalysen: Potentiale und Herausforderungen für die Naturwissenschaftsdidaktik.
In: Habig, S. (Hrsg.). Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen: GDCP Tagungsband 2022.
Kubsch, M., Weßnigk, S. Die Wärmebildkamera im Kontext Mechanik gewinnbringend einsetzen.
MNU.
Gombert, S., Karademir, O., Di Mitri, D., Kubsch, M., Grimm, A., Neumann, K., Drachsler, H. Explainable detection of energy knowledge in school students’ constructed responses.
Journal of Computer-Assisted Learning.
Fiedler, K., Kubsch, M., Neumann, K., Nordine, J. Der potentiellen Energie ein Zuhause geben – Felder als didaktisches Hilfsmittel im Anfangsunterricht zur Energie.
Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften.
Kubsch, M., Hamerski, P. Dynamic Energy Transfer Models.
The Physics Teacher.
Kubsch, M., Cabellero, D., Uribe, P. Once more with Feeling - Emotions in Multimodal Learning Analytics.
In: Spikol, D., Sharma, K., DiMitri, D., Giannakos, M. (Eds.). Multimodal Learning Analytics. Springer.

2021

Kubsch, M., Sorge, S., Graulich, N., Arnold, J. (Hrsg.) Lehrkräftebildung neu gedacht – Ein Praxishandbuch für die Lehre in den Naturwissenschaften und deren Didaktiken.
Waxmann.
Kubsch, M., Rosenberg, J., Krist, C. Beyond Supervision: Human / Machine Distributed Learning in Learning Sciences Research.
In: de Vries, E., Hod, Y., & Ahn J. (Eds.). Proceedings of the 15th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2021. Bochum, Germany: International Society of the Learning Sciences.
Rosenberg, J., Kubsch, M. Considering K-12 Learners’ Use of Bayesian Methods. ISLS Annual Meeting 2021.
In: de Vries, E., Hod, Y., & Ahn J. (Eds.). (2021). Proceedings of the 15th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2021. Bochum, Germany: International Society of the Learning Sciences.
Sorge, S., Kubsch, M., Breuer, J., Syskowski, S. & Wöhlke, C. Lehrkräftebildung neu gedacht - Ergebnisse des GDCP Hackathon 2020.
In: Habig, S. (Hrsg.). Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch?: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik - online Jahrestagung 2020. Universität Duisburg-Essen, Band 41. S. 45-47.
Kubsch, M., Opitz, S., Nordine, J., Neumann, K., Fortus, D., & Krajcik, J. Exploring a pathway towards energy conservation through emphasizing the connections between energy, systems, and fields.
Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research.
Kubsch, M., Stamer, I., Steiner, M., Neumann, K., Parchmann, I. Beyond p-values: Using Bayesian Data Analysis in Science Education Research.
Practical Assessment, Research and Evaluation.
Kubsch, M., Sorge, S. Unterstützungsmöglichkeiten beim Erklären und Argumentieren im Physikunterricht.
MNU.
Fischer, J., Steinmann, T., Kubsch, M., Laumann, D., Weßnigk, S., Neumann, K., Kerres, M. Die Rettung der Phänomene! - Phänomenbasiertes Lernen initiieren und strukturieren durch Leitfragen.
MNU.

2020

Bowen, M., Taylor, J., Patrick, P., Warfa, A., Kubsch, M., Sezen-Barrie, A., Lachapelle, C., Summers, R., Guzey, S. Understanding the Use of Academic Research in Science Education Practitioner Journals.
Journal of the Canadian Association for Curriculum Studies, 18(1).

Kubsch, M., Nordine, J., Neumann, K., Fortus, D., & Krajcik, J. Supporting students in using energy ideas to interpret phenomena - the role of an energy representation.
International Journal of Science & Mathematics Education.
Kubsch, M., Touitou, I., Nordine, J., Neumann, K., & Krajcik, J. Transferring Knowledge in a Knowledge-in-Use Task —Investigating the Role of Knowledge Organization.
Education Sciences. 

2019

Stamer, I., Kubsch, M., Thiele, M., Höffler, T., Schwarzer, S., & Parchmann, I. Scientists, Their Work, and how Others Perceive Them: Self- Perceptions of Scientists and Students’ Stereotypes.
Research in Subject-matter Teaching and Learning (RISTAL). 
Kubsch, M., & Cukurova, M. Diagnosing Student Competencies about the Concept of Energy in a Digital Learning Environment.
In Student Learning Outcomes Assessment in Higher Education - Ideas, Approaches and Concepts for Research, Transfer and Implementation, KoKoHs Working Papers, eds. Corinna Lautenbach et al. Berlin & Mainz: Humboldt University & Johannes Gutenberg University.
Fortus, D., Kubsch, M., Bielik, T., Krajcik, J., Lehavi, Y., Neumann, K., & Touitou, I. Systems, transfer, and fields: Evaluating a new approach to energy instruction.
Journal of Research in Science Teaching.
Kubsch, M., Nordine, J., Neumann, K., Fortus, D., & Krajcik, J. Probing the Relation between Students’ Integrated Knowledge and Knowledge-in-Use about Energy using Network Analysis.
Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15(8).
Kubsch, M., Nordine, J., Neumann, K., Fortus, D., & Krajcik, J. Measuring Integrated Knowledge – A Network Analytical Approach.
In Rethinking Learning in the Digital Age. Making the Learning Sciences Count. London.
Kubsch, M., Nordine, J., & Neumann, K. Der System-Transfer Ansatz.
Unterricht Physik, 164.

2018

Kubsch, M., Nordine, J., Neumann, K., Fortus, D., & Krajcik, J. Lerntrajektorien im Energiekonzept.
In Christian Maurer (Ed.), Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht - normative und empirische Dimensionen. Vol. 38.
Kubsch, M., & Nordine, J. Energietransferdiagramme als kognitive Unterstützung in der Mittelstufe.
In C. Maurer (Ed.), Implementation fachdidaktischer Innovation im Spiegel von Forschung und Praxis. Vol. 37.

2017

Kubsch, M., Nordine, J., & Hadinek, D. Using smartphone thermal cameras to engage students’ misconceptions about energy.
The Physics Teacher, 55(8), 504–505.

2016

Kubsch, M., Illenseer, T. F., & Duschl, W. J. Accretion disk dynamics: α– viscosity in self-similar self-gravitating models.
Astronomy & Astrophysics
, 588, A22.

2014

Meißner, M., & Härtig, H. Smartphone astronomy.
The Physics Teacher, 52(7), 440–441.

Schlagwörter

  • Publikationen